ناوبری gps و استفاده از ردیاب در کشتی ها و قایق ها

ناوبری gps و استفاده از ردیاب در کشتی ها و قایق ها

به گزارش مجله اینترنتی گیلار ، جی پی اس سیستم موقعیت یابی جهانی، نوع مکان یابی در دریا را متحول کرده است. در مقاله سعی داریم تا توضیحی ساده درباره چگونگی کارکرد این سیستم ردیابی و اینکه چرا امروزه این ردیاب ها برای ماموریت های غیرقابل جبران مناسب است بدهیم.

ناوبری gps و استفاده از ردیاب در کشتی ها و قایق ها - جهان ردیاب
ناوبری gps و استفاده از ردیاب در کشتی ها و قایق ها – جهان ردیاب

GPS و ناوبری دریایی

امروزه شما به سختی می‌توانید یک قایق یا کشتی بدون سیستم ردیابی پیدا کنید. در ابتدای قایقرانی در دهه هفتاد، ناوبری در دریای آزاد به روش قدیمی انجام می‌شد؛ با محاسبات سنگین بر اساس اندازه گیری به وسیله‌ی زاویه یاب سکستان سدس از ارتفاعات سیارات و ستارگان بود. دقت این ابزار از لحاظ موقعیت شناسی کشتی (عرض جغرافیایی، طول جغرافیایی) در مایل اندازه گیری می‌شد. سپس SATNAV، سیستم ماهواره ای ناوبری جایگزین این وسیله شد، که در حال حاضر سیستم ردیابی GPS بسیار جالب که شما امروز می بینید جایگزین آن شده و دقت آن در متر اندازه گیری می‌شود.

توسعه جی پی اس

سیستم جی پی اس اولین بار حدود چهل سال پیش برای وزارت دفاع ایالات متحده توسعه یافت، سپس این سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی از ۲۴ تا ۳۲ ماهواره در مدار ۱۱۰۰۰ مایلی دریایی در فضا استفاده شد و در حال حاضر به طور معمول هر روز دو مدار در اطراف زمین گذر میکنند. هر ماهواره به طور مداوم از طریق امواج رادیویی اطلاعات دقیق در مورد شناسایی، موقعیت و زمان خود را به طور مداوم انتقال می دهد؛ اساسا ترتیب کار این ماهواره ها این طور است: من ماهواره A هستم، موقعیت من در حال حاضر B است و زمان من هم اکنون C. ماهواره همچنین برخی از داده های زمانی را در تمام سیستم انتقال می دهد، به علاوه یک سیگنال که اجازه می دهد تا گیرنده GPS در زمان تعیین شده (یا درست) آن را داشته باشد.

ناوبری gps و استفاده از ردیاب در کشتی ها

همان طور که گفته شد، اطلاعاتی از ردیابی در ماهواره ها وجود دارد (A,B,C) که مدیر ناوبری می‌تواند این اطلاعات را به صورت متوالی محاسبه و ذخیره کند، دقیقا همانطور که ماهواره این اطلاعات را از کشتی دریافت می‌کند. چنین ماهواره هایی محاسبات را انجام می‌دهند و اطلاعات دقیق به شکل ۲D در بخش مدیریت مکان یابی – عرض و طول و عرض جغرافیایی تحویل می دهد. اما اگر از چهار ماهواره استفاده شود، می توان ارتفاع را نیز محاسبه کرد. با نگه داشتن یک ذخیره اطلاعات از موقعیت کشتی، یکی دیگر از محاسبات ساده تر تعیین سرعت کشتی، و البته آن را در زمان مشخص و بین موقعیت ها به خوبی انجام می‌دهد.

استفاده از ردیاب در کشتی و قایق ها - جهان ردیاب
استفاده از ردیاب در کشتی و قایق ها – جهان ردیاب

آنچه در مورد سیستم ردیابی GPS قابل توجه است دقت آن است. به طور معمول ۱۰ الی ۱۵ متر برای سیستم های غیر نظامی، و پیشرفت بزرگی در روش های متمرکز قدیمی تر است. یکی دیگر از مزایای سیستم ردیابی این است که حتی هنگامی که یک فرد نمیتواند ۵۰ متر را در امتداد متراکم ببیند، GPS موقعیت جغرافیایی شما را بدون کاهش دقت به شما نشان خواهد داد.

نصب این ردیاب ها بسیار ساده است گیرنده را به هر مکان مناسبی در پلان هدایت کنید، کابل را متصل و آنتن را به یک نقطه مناسب خارج کنید، گیرنده GPS را به خوبی ببندید، و به برق متصل کنید. هرچند باید در نظر گرفت که برخی از اصلاحات جزئی ممکن است برای تعیین موقعیت GPS در یک نمودار ناوبری دریایی به صورت دقیق ضروری باشد. اطلاعات جی پی اس در دریا اغلب در سایر تجهیزات ناوبری روی پل مانند رادارها، سیستم های ناوبری الکترونیکی و سیستم های ارتباطی تکرار می شود و ناوبری راحت، آسان و بدون درنگ در این روزها از کمترین مانور در کشتی ها به حساب می‌آید.

منبعhttps://gilar.ir/blog/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.