آشنایی با سیستم های ردیابی ( قسمت اول ) - جهان ردیاب

آشنایی با سیستم های ردیابی ( قسمت اول )

حتما شما هم مثل تمام والدین دلسوز دوست دارید از جاهایی که کودکتان می رود با خبر شوید. یا ممکن است بخواهید در جریان رفت و آمدهای بیرون از خانه پدر پیرتان که به تازگی دچار آلزایمر شده باشید. شاید هم نگران گم شدن اتومبیل گران قیمت خود هستید. و یا تصادفا گربه ی سفید و پشمالوی شما که خیلی هم برایتان عزیز است از خانه بیرون رفته و از او بی خبرید. به جای نگرانی بهتر است از یک ردیاب استفاده کنید! به زبان ساده ردیاب، شما را هرچیزی را هر کجا که باشد پیدا میکند و موقعیتش را به شما اطلاع میدهد.

مطالبی که به آن ها اشاره شد، از ساده ترین کاربردهای یک ردیاب هستند. امروزه مکان یاب ها به طور گسترده ای وارد دنیای ما شده‌اند و نقش بسیار مهمی را در زندگی انسان ها دارند .ردیاب ها کاربردهای بسیاری در حوزه های مختلفی مانند کاربرد های نظلامی، ناوگان های حمل و نقل و مسافربری و از این قبیل دارند. برای شناخت ردیاب ها بهتر است اول سیستم های عملکردی آنها را بشناسیم.در این مقاله با ما باشید با معرفی سری اول سیستم های مورد استفاده در ردیاب ها.

نقش سیستم های ردیابی در زندگی ما و ردیابی فرزندان
نقش سیستم های ردیابی در زندگی ما و ردیابی فرزندان – جهان ردیاب

آشنایی با سیستم های ردیابی :

سیستم های ردیابی ماهواره ای (GPS)

جی‌پی‌اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی (Global Positioning Systems) یک ابزار دقیق مسیریابی و ردیابی است که درگذشته برای کمک به یافتن موقعیت سربازان و خودروهای نظامی نظیر هواپیماها و کشتی ها طراحی شده بود، اما در دنیای امروز کاربرد های علمی و تجاری پیشرفته ای دارند. جی ‌پی ‌اس از شبکه ای با ۲۴ ماهواره تشکیل شده است که هر روز دو بار در یک مدار دقیق دور زمین می‌گردند و سیگنال های حاوی اطلاعات را به زمین می‌فرستند.

جالب است بدانیم سیستم ردیابی جی ‌پی‌ اس بدون وابستگی به گیرنده‌های تلفن یا اینترنت عمل می‌کند، اما با دسترسی به این منابع می‌توان اطلاعات دریافتی از سیستم موقعیت‌یابی را بهبود بخشید. در هر شرایط و زمانی و در همه جای دنیا می توانیم از جی پی اس استفاده کنیم و نیازی نیست هزینه ای برای دریافت اطلاعات موقعیت مکانی پرداخت شود.

شما می توانید روی گوشی هوشمند خود نرم افزار ردیابی موبایل را نصب کنید؛ فرقی هم نمی کند که این نرم افزار ردیابی، جی پی اس اندروید باشد یا مخصوص گوشی های آیفون. به کمک این سیستم مکان یابی موقعیت جغرافیایی خود را بدانید و حتی اگر تلفن همراهتان گم شد، سریعا جای گوشی خود را پیدا کنید. درحال حاضر، می توان گفت جی پی اس دقیق ترین سیستمی است که می تواند موقعیت شما را با بالاترین دقت بر روی زمین و در هر زمان و مکانی مشخص کند.

سیستم های ردیایی ماهواره ای gps - جهان ردیاب
کاربرد سیستم های ردیایی ماهواره ای gps – جهان ردیاب

سیستم ردیابی گلوناس (GLONASS)

گلوناس یکی از سیستم های ردیابی است که عملکرد آن بسیار شبیه به جی پی اس بوده و به منظور موقعیت یابی سربازان روس ساخته شد. در ابتدا از این سیستم بیشتر برای تشخیص و پیش بینی وضع هوا، اندازه گیری سرعت و محاسبه زمان استفاده می شد. تعداد ماهواره هایی که گلوناس از آن ها استفاده می کرد بسیار کم بود، اما به تدریج با افزایش بودجه کاربردهای آن توسعه یافت.

سیستم ردیابی گلوناس از چند جزء اساسی ساخته شده است که با کمک هم این سرویس را به کار می اندازند و اطلاعاتی دقیق را از نقاط و مسیرهای مختلف روی زمین ثبت می کنند. اصل مکان یابی توسط این سیستم بر مبنای اطلاعاتی است که چند ماهواره به صورت گروهی اطلاعات مکان یابی و مسیرهای مختلف را روی سطح زمین ثبت می کنند. در حال حاضر تفاوت بسیار کمی از نظر قابلیت ها بین جی پی اس و گلوناس وجود دارد. برای مثال استفاده از سیستم GLONASS در نیمکره شمالی به دلیل اینکه تعداد ایستگاه های دریافت کننده سیگنال بر روی زمین نسبت به نیمکره جنوبی بیشتر بوده کاربردی تر است.

سیستم ردیابی ماهواه ای گلوناس (GLONASS) - جهان ردیاب
سیستم ردیابی ماهواه ای گلوناس (GLONASS) – جهان ردیاب

تنها تفاوت جالب بین این دو سامانه روشی است که از طریق آن ماهواره ها با گیرنده ارتباط برقرار می کنند. در GPS، ماهواره ها از فرکانس های رادیویی یکسان اما کدهای متفاوت برای ارتباط استفاده می کنند اما ماهواره های GLONASS، از کدهای مشابه با فرکانس های متفاوت استفاده می کنند.

امروزه تمامی گوشی‌های هوشمند از قابلیت مسیریابی پشتیبانی می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها از دریافت کننده گلوناس نیز در کنار جی‌پی‌اس در تراشه‌هایشان بهره می‌برند. استفاده همزمان از گلوناس در کنار جی‌پی‌اس مطمئنا باعث افزایش دقت در مسیریابی و مکان ‌یابی خواهد شد. همچنین گلوناس و جی‌پی‌اس در کنار هم باعث می شوند دستگاه شما برای مسیریابی بتواند از ۵۵ ماهواره در سراسر جهان بهره مند شود. جالب است بدانید وجود همزمان جی پی اس و گلوناس بر روی گوشی باعث افزایش مصرف باتری تلفن همراه شما نخواهد شد.

سیستم ردیابی ( LBS )

LBS یا خدمات مکان مبنا یکی از بهترین روش های ارسال هدفمند مختصات جغرافیایی است که موقعیت جغرافیایی افراد را شناسایی کرده و با دریافت شماره هایشان باعث ارسال پیام های صوتی و تبلیغاتی برای افراد می شود. دستگاه LBS در حال حاضر از روش های تبلیغاتی مهم و پر کاربرد به شمار می رود و شما می توانید با استفاده از آن برای معرفی و تبلیغ محصولات خود به افراد مختلف، پیام های صوتی ارسال کنید.

سیستم های ردیایی LBS و ردیابی مکان و اشخاص - جهان ردیاب
سیستم های ردیایی LBS و ردیابی مکان و اشخاص – جهان ردیاب

در واقع LBSها خدماتی در شبکه های بی سیم هستند که از اطلاعات مکانی جهت ارائه خدمت به شما استفاده می کنندو سیستم های اطلاعاتی LBS بعد از نصب روی تلفن همراه و یا لپ تاپ می تواند خدمات جالب و مفیدی در حوزه هایی مانند اطلاعات، سرگرمی، حمل و نقل، امنیت، سلامت و… را به شما ارائه دهند. برای پیش بینی آب و هوا، تشخیص موقعیت مکانی خود و افراد مورد نظرتان یا برای پیدا کردن یک شی که در نزدیکی شما قرار دارد مانند اتومبیل و یا یک دستگاه عابر بانک می توانید از LBS کمک بگیرید.

سیستم ردیابی ( AVL )

AVL یا سیستم های ردیاب متحرک، موقعیت مکانی وسایل نقلیه‌ای که دارای ردیاب برای ارتباط با یک مرکز خاص هست را تعیین می‌ کند و در واقع جهت تشخیص و تعیین موقعیت جغرافیایی یک وسیله نقلیه و انتقال اطلاعات موقعیت آن به مکان دیگر برای استفاده های مختلف به کار می رود. نحوه ی کار آن به این صورت است که؛ موقعیت مکانی یک وسیله نقلیه در حال حرکت را از طریق GPS دریافت می کند و با استفاده از SMS یا GPRS به یک مرکز در جهت کنترل و مدیریت متحرک ارسال می نماید.

امروزه از این سیستم ردیابی برای، کنترل، و نمایش مسیر حرکت وسایل نقلیه متحرک و یا اعمال برخی عملیات امنیتی و یا متوقف نمودن وسایل نقلیه از دور، مشاهده مسیر حرکت با دقت بالا استفاده می کنند. با کمک AVL شما میتوانید در هر لحظه مشاهده کنید که وسیله نقلیه متحرکت مورد نظرتان در چه مختصات جغرافیایی قرار دارد و یا در چه محلی در حال حرکت بوده و یا توقف نموده است.

سیستم های ردیابی AVL و ردیابی خودرو - جهان ردیاب
سیستم های ردیابی AVL و ردیابی خودرو – جهان ردیاب

تفاوتAVL و GPS این است که سیستم ردیابی AVL ال سی دی ندارد و می تواند وسیله ی موردنظر شما را از طریق اینترنت و اس ام اس ردیابی کند در حالی که GPS مشخصات مکانی شما را بر روی صفحه نمایش می دهد، قابلیت مسیریابی داشته و در بعضی موارد امکان اتصال به سیم کارت را ندارد. تا کنون بیشتر پروژه‌های AVL راه‌ اندازی شده عمر مفید بسیار کوتاهی داشتند و خیلی زود از مدار خارج شده‌اند علت این امر بالا بودن هزینه‌های پشتیبانی از آن ها می باشد. هم اکنون کار با سیستم AVL در کشور ما بسیار محدود است.

سیستم های ردیابی ( AGPS )

AGPS به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی است و یک سیستم کمک ردیاب محسوب می شود که برای مکان یابی به کمک ماهواره های چی پی اس می شتابد. AGPS ها روی دستگاه هایی نصب می شوند که دارای جی پی اس باشند و وظیفه ی آن ها هنگام ردیابی این است که ارتباط با سرویس دهنده های موبایل و یا اتصال به اینترنت را سرعت می بخشند در نتیجه سرعت مکان یابی را زیاد می کنند؛ زیرا ردیابی به جای ارتباط مستقیم با ماهواره، از طریق سایتهای موبایل انجام می شود.

در AGPS به دلیل استفاده از منابع شبکه های موبایل، باید هزینه پرداخت کنیم و استفاده از آن تنها با گوشی موبایل امکان پذیر است در حالی که از GPS می توانیم علاوه بر تلفن همراه روی اتومبیل، هواپیما، کشتی و قایق نیز استفاده کنیم. از مزایای AGPS این است که مکان یابی را سریعتر می کند و باعث کاهش حجم فشار بر روی گیرنده جی پی اس و پردازنده گوشی شده و در نتیجه مصرف باتری را هم کاهش می دهد، اما در AGPS در مقایسه با جی پی اس، موقعیت یابی با دقت کمتر صورت می گیرد.

منبع : مجله ی خبری بازار اینترنتی گیلار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.