معرفی انواع سیستم های ردیابی ( قسمت دوم ) - جهان ردیاب

معرفی انواع سیستم های ردیابی ( قسمت دوم )

در پست قبلی درباره ی اهمیت و نقش ردیاب ها در زندگی انسان صحبت کردیم. دیدم که چگونه با استفاده از یک ردیاب می توانیم بسیاری از نگرانی ها و دل مشغولی های روزانه مان را بر طرف کنیم. پس از آن تعدادی از سیستم های ردیابی را نیز به اختصار توضیح دادیم و به بررسی نحوه ی عملکرد تک تک آن ها پرداختیم. در این مقاله قصد داریم با تعداد بیشتری از سیستم های ردیابی آشنا شویم.

معرفی انواع سیستم های ردیابی :

سیستم های ردیابی Galileo

Galileo یک سیستم موقعیت یابی جهانی و متعلق به اروپاست که قابلیت امداد رسانی سریع دارد و از ۲۷ ماهواره فعال و ۳ ماهواره کمکی استفاده می کند. سیستم ردیابی Galileo از دقت بالایی برخوردار و برای استفاده عموم آزاد است.

سیستم های ردیابی Galileo - جهان ردیاب
سیستم های ردیابی Galileo – جهان ردیاب

فرض کنید شما در یک مکان نامعلوم گم شده اید و نیاز به کمک فوری دارید، در این صورت می توانید با ارسال موج های رادیویی اعلام خطر کنید. ماهواره های سیستم Galileo به یک دریافت کننده سیگنال مجهز شده اند که می توانند سیگنال های درخواست کمک انسان ها را به یک مرکز فوریت ها انتقال دهند و در نهایت باعث آغاز عملیات نجات فرد می شوند. زمانی که درخواست کمک شما برای مرکز فرستاده می شود، این سیستم مکان یابی یک سیگنال هم در پاسخ به درخواست شما برایتان ارسال می کند و می گوید که عملیات کمک رسانی در راه است. چنین قابلیتی کاملا جدید بوده و در هیچ کدام از سیستم های ردیابی دیده نمی شود.

سیستم ردیابی Quantum Compass

سیستم ردیابی Quantum Compass - جهان ردیاب
سیستم ردیابی Quantum Compass – جهان ردیاب

سیستم Quantum Compass یا قطب نمای کوآنتومی سیستمی بسیار دقیق و با عملکرد مناسب است که مشکلات و چالش‌های سیستم GPS امروزی را ندارد و ردیابی از طریق آن ساده و مستقیم بوده و طبق تحقیقات اخیر حدود ۳ تا ۵ سال دیگر می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای GPS باشد و در زمینه ردیابی در دریاها و اقیانوس ها بسیار موفق بوده است.

سیستم ردیابی Qzss

سامانه موقعیت یاب ژاپنی به نام QZSS تنها با هدف پوشش جزایر مختلف این کشور طراحی شده است. به عنوان مثال‌ردیابی موقعیت مکانی اقلامی که بسیار امن نگهداری شده اند، مانند اسناد مهم یا موارد گران قیمت، از طریق برچسب های GPS ممکن است. با این حال، این کار تنها با مکان یاب های GPS قابل اجرا نمی باشد، زیرا تعداد این ماهواره ها کافی نیست و ردیابی این اطلاعات در برخی موارد امکان پذیر نیست، بنابراین‌ردیابی کامل نمی تواند در همه زمان ها انجام شود. QZSS امکان اطلاعات دقیق در مورد موقعیتهای مورد نظر را در اختیار شما قرار می دهد. این باعث می شود که‌ردیابی ساده تر شود.

همچنین QZSS می تواند برای ردیابی وسایل نقلیه ای که مسافت های طولانی می پیمایند، مانند اتوبوس ها و کامیون ها استفاده شود. ماهواره های GPS در گذشته برای تایید اطلاعات موقعیت خودرو استفاده شده اند، اما پیدا کردن موقعیت بسیار دقیق از طریق QZSS نیز کمک می کند تا از تعداد حوادث ناشی از کمبود نظارت پیشرفته کاسته شود.

سیستم ردیابی IRNSS

سیستم مکان یابی ناوبری منطقه ای هند بوده و با تمام دستگاههایی که نیاز به خدمات ناوبری دارند ترکیب شده است. این سیستم‌ردیابی از هفت فضاپیما و یک شبکه بسیار متخصص سیستم زمین استفاده می کند.

سیستم ردیابی و موقعیت یابی IRNSS - جهان ردیاب
سیستم ردیابی و موقعیت یابی IRNSS – جهان ردیاب

نحوه عملکردردیابی آن به این صورت است که حتی اگر موقعیت گیرنده در خارج از محدوده پوشش مورد نظر ماهواره ها باشد، سیگنال های ردیابی IRNSS می توانند در تقویت سرویس GPS و گالیله در شمال اروپا بسیار مفید باشند. IRNSS هم اکنون در حوزه های کشاورزی، امنیتی، مدیریت بحران، ناوبری، حمل و نقل عمومی و … کاربرد دارد.

منبع : مجله ی خبری بازار اینترنتی گیلار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.